Το παιχνίδι με πλαστελίνες έχει άπειρα οφέλη για την ανάπτυξη των παιδιών!
Παρακάτω θα βρείτε μία πολύ απλή, βρώσιμη συνταγή που μπορείτε να φτιάξετε με τα παιδιά στο σπίτι, όπως και κάποιες οδηγίες για το παιχνίδι με αυτές!
Οι περισσότεροι από εμάς έχουμε απολαύσει το παιχνίδι με πλαστελίνες σαν μικρά παιδιά κι έχουμε συνδέσει πολλές παιδικές αναμνήσεις μαζί τους! Στο μυαλό μας, βέβαια, ήταν ένα ακόμη απλό υλικό για να παίζουμε όταν ήμασταν μικροί. Και αρκετοί δεν σκεφτόμαστε κάτι παραπάνω από αυτό όταν τις δίνουμε πλέον και στα δικά μας παιδιά.
Στην πραγματικότητα όμως, το παιχνίδι με πλαστελίνη έχει πολύ περισσότερα να τους χαρίσει από απλώς μια ευχάριστη δραστηριότητα. Τα αναπτυξιακά, μαθησιακά και αισθητηριακά οφέλη της για τα παιδιά είναι πολυάριθμα. Ιδιαίτερα οι σπιτικές πλαστελίνες, που έχουν γίνει πιο ευρέως διαδεδομένες τα τελευταία χρόνια και μάλιστα φτιάχνονται πολλές φορές από βρώσιμα υλικά, αποτελούν ισχυρό αισθητηριακό εργαλείο. Και γνωρίζουμε πολύ καλά πως ο δρόμος για τη μάθηση περνά από τις αισθήσεις!
Αυτός είναι, άλλωστε, ο λόγος για τον οποίο οι πλαστελίνες είναι βασικό στοιχείο σε κάθε τάξη προσχολικής αγωγής. Η πολυχρηστικότητά της καθιστά την πλαστελίνη ένα από τα υλικά που πρέπει να αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι κάθε παιδικής ηλικίας. Είναι πολλά τα πράγματα που το παιχνίδι μαζί της έχει να διδάξει στα παιδιά.
Τα οφέλη του παιχνιδιού με πλαστελίνες
Το παιχνίδι με πλαστελίνες υποστηρίζει την ανάπτυξη και τη μάθηση σε πολλούς τομείς. Όταν τα παιδιά χρησιμοποιούν πλαστελίνες, εξερευνούν ιδέες και δοκιμάζουν διαφορετικές προσεγγίσεις μέχρι να βρουν κάποια που να λειτουργεί. Συγκρίνουν και αντιπαραβάλλουν αντικείμενα, ενέργειες και εμπειρίες. Στον πειραματισμό τους, τα παιδιά βρίσκουν τις δικές τους ιδέες, ικανοποιούν την περιέργειά τους, αναλύουν και λύνουν προβλήματα. Όλες αυτές είναι δεξιότητες που βοηθούν τα παιδιά να μάθουν και να επιτύχουν στο σχολείο.
Τι κερδίζουν τα παιδιά από το παιχνίδι με τις πλαστελίνες;
Λεπτές Κινητικές Δεξιότητες: Το παιχνίδι με πλαστελίνες βοηθά τα χέρια των παιδιών να αναπτύξουν δύναμη, επιδεξιότητα και έλεγχο. Έτσι καταφέρνουν σταδιακά να χειρίζονται καθημερινά αντικείμενα, όπως ψαλίδι, μολύβια, φερμουάρ και κουμπιά.
Κοινωνικό-συναισθηματικές Δεξιότητες: Οι πλαστελίνες προσφέρουν πολλές ανοιχτές ευκαιρίες στα παιδιά να βιώσουν ανεξάρτητο και συνεργατικό παιχνίδι. Και στα δύο είδη παιχνιδιού, τα παιδιά εξερευνούν ικανότητες, εμπειρίες ζωής και συναισθήματα. Κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού με άλλους (είτε με ενήλικες είτε με παιδιά), τα παιδιά μαθαίνουν για τη συνεργασία, τον αυτοέλεγχο και τις φιλίες.
Φαντασία και Δημιουργικότητα: Με την πλαστελίνη, τα μικρά παιδιά εκφράζουν τις ιδέες τους μέσω της τέχνης και του φανταστικού παιχνιδιού. Ταυτόχρονα, μαθαίνουν συμβολική σκέψη, προσποιούμενα ότι η πλαστελίνη είναι κάτι άλλο.
Γλώσσα και Αλφαβητισμός: Καθώς τα παιδιά συζητούν τι δημιουργούν ή τις αισθητηριακές τους εμπειρίες, διευρύνουν το λεξιλόγιό τους. Όταν κάνουμε ερωτήσεις στο παιδί, μαθαίνει να ακούει. Όταν περιγράφουμε τις διαδικασίες που παρατηρούμε να ακολουθεί το παιδί μαθαίνει νέες λέξεις. Υπάρχουν τόσοι πολλοί τρόποι με τους οποίους τα παιδιά κατακτούν δεξιότητες κατανόησης, ακρόασης και επικοινωνίας μέσω του παιχνιδιού με πλαστελίνες.
Επιστήμη και Μαθηματικά: Δοκιμές και πειραματισμοί, δημιουργία σχημάτων, σύγκριση μεγεθών. Tο παιχνίδι με πλαστελίνες από μόνο του, εκθέτει τα παιδιά σε ένα τεράστιο εύρος μαθηματικών και επιστημονικών εννοιών.
Τα αισθητηριακά οφέλη της πλαστελίνης
Ενδυνάμωση Χεριών: Σφίξιμο, χτύπημα, πίεση, τράβηγμα, στρίψιμο, κόψιμο. Αυτή είναι όλη η διασκέδαση της πλαστελίνης. Η βασική πράξη του παιχνιδιού με τις πλαστελίνες και μόνο, αναπτύσσει τους μύες των χεριών. Η πλαστελίνη μπορεί επίσης να έχει διαφορετικές πυκνότητες, μερικές από τις οποίες απαιτούν περισσότερη δύναμη από άλλες στον χειρισμό, καθιστώντας αρκετά εύκολη την κάλυψη των ατομικών αναγκών.
Ιδιοδεκτικότητα: Το να πιέζουμε μέσα αντικείμενα ή παιχνίδια, να τραβάμε προς τα πίσω έναν πλάστη ή ακόμα και απλώς να ζουλάμε μια πολύ άκαμπτη ζύμη, όλα παρέχουν πληροφορίες για τη βαθιά πίεση στις αρθρώσεις του παιδιού σας.
Αισθητικοκινητικότητα: Έχετε ποτέ καθίσει ζουλώντας ή κυλώντας μια μπάλα πλαστελίνης στα χέρια σας ενώ το παιδί σας καθόταν και έπαιζε; Όπως τα πιο σύγχρονα stress-balls, η πλαστελίνη ανακουφίζει από το άγχος. Και αυτό ισχύει και για τα παιδιά σας!
Αφή: Τα πάντα για την πλαστελίνη, στο πιο βασικό επίπεδο, αφορούν την εξερεύνηση χρησιμοποιώντας το απτικό αισθητηριακό σύστημα. Από υφές μέχρι πυκνότητες, μέχρι τα παιχνίδια και τα αντικείμενα που χρησιμοποιούνται, η πλαστελίνη έχει να κάνει με την εξερεύνηση με τα χέρια.
Όσφρηση: Η προσθήκη αρωμάτων στην πλαστελίνη είναι πολύ εύκολη και παρέχει ερεθίσματα και για την αίσθηση της όσφρησης.
Μια ασφαλής συνταγή βρώσιμης πλαστελίνης
Παρακάτω θα βρείτε μια από τις πιο εύκολες συνταγές για δημιουργία πλαστελίνης, η οποία είναι πολύ ευχάριστη για το απτικό σύστημα. Η υφή της είναι μαλακή και τόσο απολαυστική στο άγγιγμα και το ζούληγμα! Είναι ασφαλής στην περίπτωση που έχετε ένα πολύ μικρό παιδί που ακόμα εξερευνά τα πάντα με το στόμα! Βέβαια, δεν έχει και πολύ ευχάριστη γεύση, οπότε τα παιδιά συνήθως τη δοκιμάζουν αρχικά και μετά σταματούν! Το σίγουρο είναι πάντως ότι μπορείτε να την φτιάξετε πολύ εύκολα, με απλά υλικά που ήδη έχετε στο σπίτι και παρέα με το παιδί σας!
Τα Υλικά
- 2 κούπες αλεύρι
- 1/2 κούπα αλάτι
- 1 κούπα ζεστό νερό
- 2 κουταλιές της σούπας ηλιέλαιο (ή λάδι καρύδας για το άρωμα)
- 2 κουταλιές της σούπας κρεμόριο
- Χρώματα ζαχαροπλαστικής
- Αρώματα ζαχαροπλαστικής (προαιρετικά)
Η Διαδικασία
Αναμίξτε όλα τα στεγνά υλικά σε ένα μπολ και σχηματίστε μια τρύπα στο κέντρο. Ρίξτε μέσα το ηλιέλαιο (ή το λάδι καρύδας) και λίγες σταγόνες χρώμα ζαχαροπλαστικής. Προσθέστε το νερό και ανακατέψτε. Στη συνέχεια, ζυμώστε την πλαστελίνη σας μέχρι να έχετε την επιθυμητή σύσταση!
Αν νιώσετε την πλαστελίνη σας να είναι πολύ κολλώδης, αφήστε την πρώτα να κάτσει λίγο και να απορροφήσει όση υγρασία έχει μέσα. Αν δείτε ότι ακόμη κολλάει στα δάχτυλα όταν την χειρίζεστε, προσθέστε συμπληρωματικά ¼ της κούπας αλεύρι και ζυμώστε ξανά. Στο τέλος, θα έχετε μια υπέροχη βελούδινη ζύμη για το παιχνίδι σας!
Συμβουλές και Προτάσεις
Αν θέλετε να φτιάξετε πολλά διαφορετικά χρώματα πλαστελίνης, φτιάξτε μια μεγάλη παρτίδα της παραπάνω ζύμης. Χωρίστε την σε μικρές μπαλίτσες και κάντε μια τρύπα στο κέντρο κάθε μπαλίτσας. Ρίξτε λίγες σταγόνες χρώματος ζαχαροπλαστικής μέσα στην τρύπα, κλείστε την και δουλέψτε καλά τη ζύμη σας για να αναμιχθεί και να χρωματιστεί!
Επιπλέον, μπορείτε να χρωματίσετε τις πλαστελίνες σας με φυσικά υλικά, προσθέτοντας στη ζύμη κουρκουμά, κακάο ή αλεσμένους κόκκους καφέ! Αν θέλετε να δώσετε μια ακόμη διάσταση στις πλαστελίνες, μπορείτε κατά την παρασκευή να προσθέσετε μέσα λίγο χυμό ή και ξύσματα εσπεριδοειδών ή λίγα λιωμένα φρούτα του δάσους. Έτσι, θα τους δώσετε μια υπέροχη φρέσκια μυρωδιά και λίγο χρώμα!
Η Συντήρηση των Πλαστελινών
Αν αποθηκεύσετε τις πλαστελίνες σας σε ένα αεροστεγές δοχείο στο ψυγείο, θα κρατήσουν για αρκετές εβδομάδες παιχνιδιού! Μπορούν να παραμείνουν μαλακές για αρκετό διάστημα, αρκεί να μπαίνουν αμέσως μετά το παιχνίδι στο δοχείο τους. Αν αρχίσουν να σκληραίνουν ή να «τρίβονται», μπορείτε να προσθέσετε λίγο λάδι για να τις ξαναμαλακώσετε ή να τις ξαναζυμώσετε προσθέτοντας λίγο αλεύρι. Βέβαια, καθώς είναι φτιαγμένες από φυσικά υλικά, χωρίς κάποιο τεχνητό συντηρητικό, είναι λογικό κάποια στιγμή να χαλάσουν. Θα το καταλάβετε από τη μυρωδιά. Αν αναμειχθούν με άλλα βρώσιμα είδη, λογικό είναι να χαλάσουν πιο γρήγορα.
Το Αισθητηριακό Παιχνίδι με τις Πλαστελίνες
Η δική μας προσέγγιση θεωρεί πολύ σημαντικό το μικρό παιδί να αφεθεί ελεύθερο να εξερευνήσει τα υλικά, αρχικά με αισθητηριακό τρόπο, χωρίς να προσπαθεί αναγκαστικά να δημιουργήσει κάτι, για όσο καιρό αυτό θέλει.
Όπως με όλα τα εύπλαστα υλικά, τα μικρά παιδιά χαίρονται πολύ και ασχολούνται ιδιαιτέρως με την πλαστελίνη. Την προσεγγίζουν πρώτα αισθητηριακά, καθώς μπορεί να τους αρέσει να τη χαϊδεύουν, να τη ζουλάνε, να την κόβουν, να την κολλάνε, να τη χαράζουν, να ανοίγουν τρύπες, να τη χτυπάνε, να τη χαϊδεύουν.
Πώς είναι καλό να ξεκινήσουμε
Καλύτερο είναι να ξεκινήσουμε χωρίς εργαλεία, ώστε να έχουμε στενή επαφή με το υλικό, εξερευνώντας το με τα χέρια. Αν θέλουμε, μπορούμε να μιμούμαστε τις κινήσεις του παιδιού μας, ειδικά αν είναι μικρό σε ηλικία. Να φτιάχνουμε πολύ απλά πράγματα, όπως μπαλίτσες ή φιδάκια, αποφεύγοντας να δημιουργήσουμε μοντέλα για τα παιδιά.
Μπορούμε να περιγράφουμε τις κινήσεις μας ή το πώς νιώθουμε. Ή να συζητάμε με το παιδί τις ιδέες που έχουμε ή να αναρωτιόμαστε φωναχτά. Δε χρειάζεται να βιαστούμε καθόλου να αρχίσουμε να δημιουργούμε συγκεκριμένα αντικείμενα και σχέδια με τα παιδιά μας.
Σταδιακά, μπορούμε να εισάγουμε κάποια εργαλεία, όπως έναν πλάστη, ένα ψαλιδάκι ή ένα μαχαιράκι. Και σίγουρα, αν το παιδί αφεθεί ελεύθερο, θα βρει διάφορα άλλα αντικείμενα μέσα στο σπίτι που θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως εργαλεία. Αν θέλουμε, μπορούμε να προτείνουμε κι εμείς οτιδήποτε μπορεί να αφήσει κάποιο αποτύπωμα, όπως χάντρες, φύλλα, κοχύλια, κουμπιά, βίδες, διάφορα σκαφτικά αντικείμενα, ψαλίδια, καλαμάκια, μαχαιράκια και τόσα ακόμα!
Τι είναι καλό να αποφεύγουμε
Το μόνο ίσως εργαλείο που αποφεύγουμε είναι τα κουπάτ, καθώς οδηγούν σε στερεότυπη κίνηση, παρόμοια αποτελέσματα και πολύ συγκεκριμένες φόρμες, μη ωφελώντας έτσι τη δημιουργική ανάπτυξη.
Και φυσικά, μπορούμε να εκμεταλλευτούμε τις διαφορετικές αποχρώσεις των πλαστελινών για να αναφέρουμε στα παιδιά τα ονόματα των χρωμάτων και τη χρωματική θεωρία, προσέχοντας όμως πάντα να μην έχουμε διδακτικό τόνο στον τρόπο επικοινωνίας μας! Μπορούμε απλά να περιγράφουμε αυτό που συμβαίνει, όπως «παρατήρησα πως ένωσες το κόκκινο με το κίτρινο, τώρα ξαφνικά γίνεται πορτοκάλι!». Και σημαντικό είναι να θυμόμαστε να μην κάνουμε ερωτήσεις στα παιδιά για να ελέγχουμε αν έμαθαν κάτι από αυτά που συζητήσαμε. Τα παιδιά δε χρειάζονται μικρά «τεστ» την ώρα του παιχνιδιού τους, σε κανέναν δεν θα άρεσε αυτό!
Εννοείται πως τα παιδιά, ειδικά τα μικρότερα, θα θελήσουν να αναμείξουν όλες τις πλαστελίνες μεταξύ τους, μέχρι που θα χαθούν όλα τα χρώματα και θα γίνουν όλα μαζί μια καφέ μάζα. Τα παιδιά συνήθως δεν τα ενοχλεί καθόλου μια τέτοια εξέλιξη, είναι των ενηλίκων μάλλον η ανάγκη να διατηρήσουμε τα χρώματα άθικτα! Ας μην πολυσκάμε και ας αφήσουμε καλύτερα τα παιδιά να κάνουν ότι αναμείξεις θέλουν, στο κάτω κάτω οι πλαστελίνες είναι δικό τους παιχνίδι! Μεγαλώνοντας, θα αποκτήσουν την ικανότητα να κρατούν χωριστά τα χρώματα και να τα χρησιμοποιούν αναλόγως!
Ο μη-κατευθυντικός τρόπος παιχνιδιού
Το κάθε παιδί θα ανακαλύπτει δικούς του τρόπους παιχνιδιού με τις πλαστελίνες, ανάλογα με τις προηγούμενες του εμπειρίες και με την ηλικία του. Ο μη-κατευθυντικός τρόπος παιχνιδιού είναι ο ιδανικός για τα μικρά παιδιά, οπότε δεν είναι ανάγκη να βρίσκουμε εμείς συνεχώς προτάσεις παιχνιδιών. Μπορούμε όμως βέβαια -και αυτό είναι πολύτιμο για το παιδί- να καθόμαστε παρέα και να μιμούμαστε τις δικές του κινήσεις και διαδικασίες, περιγράφοντας ανά τακτά χρονικά διαστήματα αυτά που βλέπουμε να συμβαίνουν.
Το γεγονός ότι οι πλαστελίνες είναι ένα κατασκευαστικό υλικό, δεν σημαίνει πώς πρέπει αναγκαστικά να φτιάχνουμε πάντα κάτι συγκεκριμένο. Ειδικά στα πρώτα στάδια του παιχνιδιού, το παιδί προσεγγίζει τα εύπλαστα υλικά καθαρά αισθητηριακά. Προσέχουμε πολύ λοιπόν να μη στείλουμε στο παιδί το μήνυμα ότι περιμένουμε από αυτό να φτιάξει κάτι με την πλαστελίνη. Συνεπώς δεν κάνουμε ερωτήσεις ή σχόλια όπως «Τι θα φτιάξεις σήμερα;» ή «Μμ… τι έφτιαξες εδώ;». Απλά παρατηρούμε τη διαδικασία του ακολουθεί το παιδί και κάνουμε περιγραφικά σχόλια. Χωρίς κριτική, χωρίς επιβράβευση, αλλά με αυθεντικό ενδιαφέρον και ειλικρινή σεβασμό για τις επιλογές του. Για παράδειγμα, ένα σχόλιο όπως: «Σε παρατηρούσα πόσο προσπάθησες για να ενώσεις το μπλε με το κίτρινο και πόσες φορές γυρνούσες την πλαστελίνη γύρω-γύρω στα χεράκια σου, τώρα δημιούργησες ένα καινούργιο χρώμα!».
Ιδέες για Παιχνίδι με Πλαστελίνες
Παρακάτω θα βρείτε διάφορες δικές μας προτάσεις σχετικά με το πώς μπορείτε να παίξετε δίπλα στο παιδί σας με τις πλαστελίνες με έναν τρόπο πιο κατευθυνόμενο από εσάς. Στην περίπτωση όμως που επιλέξουμε τέτοιου είδους πιο δομημένα παιχνίδια πρέπει να θυμόμαστε πώς το παιδί δεν είναι καθόλου υποχρεωμένο να παίξει σύμφωνα με τη δική μας πρόταση. Εάν θελήσει να αφήσει το παιχνίδι του ή να το τροποποιήσει, πρέπει να έχει την ελευθερία να το κάνει χωρίς εμείς να απογοητευτούμε. Διαφορετικά, στέλνουμε ένα πολύ λανθασμένο μήνυμα στο παιδί και του στερούμε το πραγματικό παιχνίδι.
Φτιάξτε ένα Ουράνιο Τόξο
Μπορείτε να δημιουργήσετε με τα παιδιά το ουράνιο τόξο, χρησιμοποιώντας διαφορετικά χρώματα πλαστελίνης. Φτιάξτε ένα σκουληκάκι από το κάθε χρώμα και διαμορφώστε με αυτά το τοξωτό σχήμα, ονομάζοντάς το κάθε χρώμα. Αλλά και εξηγώντας γιατί τα χρώματα σε ένα ουράνιο τόξο μπαίνουν με αυτή την σειρά και πότε παρατηρείται το φαινόμενο!
Στήστε το δικό σας Ζαχαροπλαστείο
Χρησιμοποιήστε φόρμες για κεκάκια, πλάστη, διακοσμητικά όπως κεράκια ή λουλουδάκια. Τα παιδιά μπορούν να δέχονται την παραγγελία σας και να φτιάχνουν τούρτες από πλαστελίνη, κεκάκια, μπισκότα και άλλα πολλά, φτιάχνοντας διαφορετικά σχήματα με τις πλαστελίνες και συνδυάζοντας τα χρώματα!
Κάντε Αποτυπώματα στην Πλαστελίνη
Είναι διασκεδαστικό για τα παιδιά να πιέζουν πράγματα στην πλαστελίνη και να βλέπουν το αποτύπωμα που αυτά αφήνουν πίσω τους. Μπορείτε να δοκιμάσετε να πιέσετε μέσα μικρά παιχνίδια, κουμπιά, φύλλα, μακαρονάκια σε διάφορα σχέδια κι οτιδήποτε άλλο μπορεί να αφήσει ένα ενδιαφέρον σχέδιο πάνω τους. Αφήστε τα παιδιά ελεύθερα να ενσωματώσουν στις πλαστελίνες τους ότι άλλο τους έρθει στο μυαλό, θα εκπλαγείτε από τον πλούτο της φαντασίας τους!
Γράψτε με Σφραγίδες Αλφάβητου
Μπορείτε να δημιουργήσετε με την πλαστελίνη μια επίπεδη επιφάνεια και να δοκιμάσετε μια πρώτη μορφή «γραφής» με σφραγίδες αλφάβητου. Αρχικά, μπορείτε εσείς να αποτυπώνετε το κάθε γράμμα στην πλαστελίνη, λέγοντας στο παιδί πώς λέγεται και προφέρεται. Και στη συνέχεια, να του πείτε μια απλή λέξη και να βρείτε μαζί πώς γράφεται με βάση το πώς ακούγεται. Αποτυπώστε τα αντίστοιχα γράμματα στην πλαστελίνη και δείτε το τελικό αποτέλεσμα. Κι αν βέβαια έχετε ένα μεγαλύτερο παιδί που ήδη ξέρει την αλφάβητο, είναι και πάλι μια ωραία μορφή εξάσκησης του λεξιλογίου με παιχνίδι!
Σχηματίστε Γράμματα
Το επόμενο βήμα για την ενίσχυση της γλώσσας είναι, αντί να αποτυπώσετε γράμματα πάνω της, να τα δημιουργήσετε εσείς! Δημιουργήστε με το παιδί λωρίδες πλαστελίνης και δοκιμάστε να διαμορφώσετε αρχικά τα γράμματα Χ και Ο. Αυτά τα δύο προσφέρονται για το ξεκίνημα, καθώς τα δύο κύρια σχήματα που πρέπει να μάθουν να κάνουν αρχικά τα παιδιά είναι οι ευθείες και οι καμπύλες γραμμές. Μπορείτε μάλιστα να τους ζωγραφίσετε τα γράμματα σε ένα μεγάλο χαρτί και να τους ζητήσετε να τοποθετήσουν τις λωρίδες πλαστελίνης τους πάνω για να εξασκηθούν στα σχήματα. Στη συνέχεια, μπορείτε να προχωρήσετε και σε πιο σύνθετα γράμματα!
Εξασκηθείτε στον Χειρισμό Ψαλιδιού
Η πλαστελίνη δεν είναι ασταθής όταν την κόβουμε, όπως είναι το χαρτί. Και είναι αρκετά βαριά ώστε να παραμένει σε ένα σημείο στο τραπέζι, καθώς τα μικρά χεράκια προσπαθούν να δουλέψουν με το ψαλίδι, εξασκώντας τη λαβή του ψαλιδιού και το άνοιγμα και το κλείσιμο. Για αυτόν τον λόγο, η πλαστελίνη είναι η τέλεια επιλογή για πρώιμη εξάσκηση στο κόψιμο με ψαλίδι. Ενώ η υφή της είναι πολύ ευχάριστη στην κοπή!
Μην υποτιμάτε λοιπόν καθόλου τη μαγεία της πλαστελίνης και τα οφέλη της για την ανάπτυξη των παιδιών!
Δοκιμάστε να φτιάξετε τις δικές σας ασφαλείς για το στόμα σπιτικές πλαστελίνες και αφήστε τα παιδιά να εξερευνήσουν και να τις απολαύσουν ελεύθερα, μαθαίνοντας στην πορεία!
Βρείτε τις πλαστελίνες του Hehe ΕΔΩ
Μπορείτε να βρείτε κι άλλες συνταγές του Hehe ΕΔΩ
Για περισσότερες ιδέες και συνταγές
μπορείτε να γίνετε μέλος στην ομάδα του Facebook
Messy, Sensory & Clay Play, στο σπίτι, στο σχολείο και στη φύση!
*Πηγές:
www.naeyc.org | parentingchaos.com | funlearningforkids.com | www.notimeforflashcards.com