Πλοήγηση

Από ποια ηλικία μπορούν τα παιδιά να χρησιμοποιούν ψαλίδι;

Από ποια ηλικία μπορούν τα παιδιά να χρησιμοποιούν ψαλίδι;

 

Σαν γονείς, θέλουμε να διδάσκουμε στα παιδιά μας τις κατάλληλες δεξιότητες την κατάλληλη χρονική στιγμή. Με το ψαλίδι, θεωρούμε ότι αυτή η στιγμή είναι συνήθως πριν αρχίσουν το νηπιαγωγείο, στην ηλικία των 4 ετών. Το πότε όμως πρέπει να αρχίσουν να μαθαίνουν να χειρίζονται ένα ψαλίδι μπορεί να είναι πολύ νωρίτερα από όσο νομίζετε!

Ο χειρισμός ενός ψαλιδιού από ένα μικρό παιδί είναι μια σημαντική δεξιότητα, την οποία το παιδί μπορεί να αναπτύξει ήδη από την ηλικία των 2 ετών. Κι αυτό καθώς είναι η ηλικία που τα παιδιά αρχίζουν να αναπτύσσουν δεξιότητες χειρισμού ψαλιδιού ως μέρος της λεπτής κινητικής τους ανάπτυξης. Μάλιστα, τα παιδιά 2 ετών μπορούν να αρχίσουν να χρησιμοποιούν ψαλίδι για να κάνουν κοψίματα σε χαρτί, ή ακόμα καλύτερα σε πλαστελίνη και πηλό!

Οι περισσότεροι γονείς φοβούνται να δώσουν στα μικρά παιδιά τους ένα ψαλίδι. Η ιδέα τους αναστατώνει, καθώς πολλά σενάρια τραυματισμού ή ζημιών περνούν από το μυαλό τους. Πέρα από το ότι μπορεί να πληγώσουν τα χεράκια τους, έρχονται κατά νου εικόνες με κομμένες τούφες μαλλιών, κατεστραμμένα ρούχα και γρατζουνισμένα έπιπλα!

Ωστόσο, αν το παιδί έχει την ευκαιρία να χειρίζεται από νωρίς το πλαστικό ψαλιδάκι, αυτό θα το βοηθήσει να αναπτύξει όχι μόνο καλές λεπτές κινητικές και οπτικό-κινητικές δεξιότητες, αλλά και να κατανοήσει πώς να χρησιμοποιεί σωστά τα εργαλεία.

Μάλιστα, αν ένα παιδί μάθει να κόβει με ψαλίδι, στην πραγματικότητα μαθαίνει να κάνει πολλά περισσότερα από το να κόβει απλώς!

 ψαλίδι 9

Οι χρήσιμες δεξιότητες που αναπτύσσει ο χειρισμός ψαλιδιού

 

1. Ανάπτυξη Διμερούς Συντονισμού

Ενθαρρύνει τα παιδιά προσχολικής ηλικίας να χρησιμοποιούν και τις δύο πλευρές του σώματός τους ταυτόχρονα. Άλλωστε, το ένα χέρι θα κόβει και το άλλο θα κρατάει το χαρτί και θα το γυρίζει ανάλογα. Η δεξιότητα αυτή είναι χρήσιμη όταν, για παράδειγμα, ανοίγετε έναν φάκελο, κουμπώνετε ένα πουκάμισο και πλένετε πιάτα.

2. Βελτίωση του Συντονισμού Χεριού-Ματιού

Το παιδί σας θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσει το χέρι του για να κόψει το χαρτί ή το υλικό της επιλογής του. Ταυτόχρονα, θα πρέπει να χρησιμοποιήσει τα μάτια για να δει τι κόβει. Η εκτέλεση των δύο ενεργειών ταυτόχρονα θα ενισχύσει τον συντονισμό ματιού-χεριού. Αυτή η ικανότητα διευκολύνει επίσης το παιδί σας να τρώει χρησιμοποιώντας ένα πιρούνι ή κουτάλι. Αλλά και να κλείνει το φερμουάρ ενός μπουφάν και να πιάνει και να πετάει μια μπάλα.

3. Ενδυνάμωση Χεριών και Δαχτύλων

Η χρήση ψαλιδιού είναι ένας πολύ καλός τρόπος το παιδί να ενδυναμώσει τα δάχτυλα, αλλά και το χέρι. Το κόψιμο βοηθά, καθώς περιλαμβάνει τη χρήση των δαχτύλων και το σφίξιμο των χεριών. Αυτό αναπτύσσει τους μύες των δαχτύλων.

4. Ενίσχυση των Κινητικών Δεξιοτήτων

Μόλις έχουν δυνατά δάχτυλα και χέρια, οι κινητικές δεξιότητές τους βελτιώνονται. Κατά συνέπεια, είναι πιο εύκολο για τα παιδιά να μάθουν να γράφουν χρησιμοποιώντας ένα μολύβι. Άλλες ενέργειες που απαιτούν λεπτές κινητικές δεξιότητες περιλαμβάνουν: Το ντύσιμο, τη ζωγραφική, τη χρήση διαφόρων σκευών και το βούρτσισμα των δοντιών. Ουσιαστικά, οι δεξιότητες αυτές καθορίζουν το πόσο καλά το παιδί σας μπορεί να κρατά, να πιάνει και να χειρίζεται αντικείμενα.

5. Βελτίωση της Εστίασης και της Προσοχής

Μια άλλη σημασία της χρήσης ψαλιδιού είναι το όφελος για την εστίαση και την προσοχή. Ενώ το παιδί κόβει χρησιμοποιώντας ένα ψαλίδι, μαθαίνει να δίνει προσοχή στη λεπτομέρεια. Κάτι χρήσιμο όταν παίζει ένα μουσικό όργανο, ακολουθεί απαραίτητες οδηγίες και όχι μόνο.

6. Προσδιορισμός του Κυρίαρχου Χεριού

Όταν είναι βρέφος, είναι δύσκολο να ξεχωρίσετε το κυρίαρχο χέρι του παιδιού. Η χρήση ψαλιδιού θα βοηθήσει εσάς και το παιδί σας να δείτε ποιο χέρι είναι κυρίαρχο και ποιο βοηθητικό. Το παιδί θα χρησιμοποιήσει το κυρίαρχο χέρι για να ανοίξει και να κλείσει το ψαλίδι. Και το βοηθητικό χέρι για να κρατήσει το χαρτί και να το περιστρέψει αν χρειαστεί.

7. Προαγωγή του Μοτίβου Λαβής

Ένα από τα πιο χρήσιμα μοτίβα λαβής είναι η τριποδική λαβή. Αυτή περιλαμβάνει τη χρήση τριών δακτύλων, του μέσου, του δείκτη και του αντίχειρα. Δεδομένου του τρόπου με τον οποίο το παιδί κρατά το ψαλίδι, θα βοηθήσει στην ανάπτυξή της λαβής αυτής. Επιπλέον, θα είναι χρήσιμη αργότερα, όταν κουμπώνει ένα κουμπί και κρατά ένα μολύβι.

8. Οπτικές Αντιληπτικές Εργασίες

Όταν το παιδί κόβει μια γραμμή κατά μήκος ενός κομματιού από χαρτί, αλλάζει συχνά την κατεύθυνση των ματιών του. Αυτό θα έχει τεράστιο θετικό αντίκτυπο στην οπτική του αντίληψη.

9. Ανεξάρτητες Κινήσεις Κάθε Δαχτύλου

Η ενέργεια του κοψίματος με ψαλίδι έχει να κάνει με το παιδί να μάθει πώς να κινεί κάθε δάχτυλο ανεξάρτητα. Επομένως, μαθαίνει να κινεί τον αντίχειρα, τον δείκτη, τον μέσο, τον παράμεσο και το μικρό δάχτυλο, το καθένα τη φορά.

10. Καθορίζει τον Γραφικό Χαρακτήρα

Υπάρχουν μεγάλες πιθανότητες ένα παιδί προσχολικής ηλικίας που χρησιμοποιεί ψαλίδι να έχει ευανάγνωστο γραφικό χαρακτήρα. Εξάλλου, το κόψιμο και η γραφή χρησιμοποιούν τις ίδιες δεξιότητες και η εξάσκηση τις τελειοποιεί.

11. Κατανόηση Σχημάτων

Όταν τα δαχτυλάκια τους ακολουθούν τις οδηγίες για να κόψουν, κατανοούν τα σχήματα. Ποια είναι η διαφορά μεταξύ μιας γραμμής και μιας καμπύλης, ενός κουτιού ή ενός κύκλου; Αυτά τα πράγματα μπορούν να γίνουν εύκολα κατανοητά όταν το παιδί συνειδητοποιήσει το τελικό σχήμα που μπορεί να φτιάξει με τα μικρά κοψίματα.

 ψαλίδι 5

Τα στάδια ανάπτυξης δεξιοτήτων χειρισμού ψαλιδιού

 

Φυσικά, η ανάπτυξη δεξιοτήτων χειρισμού ενός ψαλιδιού έχει αρκετά στάδια. Άλλωστε, αρχικά τα παιδιά μαθαίνουν να κόβουν το χαρτί σκίζοντάς το με τα χέρια τους, ένα σημαντικό πρώτο βήμα. Το κόβουν χρησιμοποιώντας και τα δύο τους χέρια για να το τραβήξουν σε αντίθετες κατευθύνσεις. Καθώς τα χέρια τους δουλεύουν πάνω σε διαφορετικές ενέργειες, αναπτύσσουν διμερή συντονισμό. Ένα σημαντικό αναπτυξιακό ορόσημο! Μάλιστα, βρίσκουν χαρά στο να κόβουν χαρτί με τα χέρια. Αφήστε τα λοιπόν να συνεχίσουν να σκίζουν το χαρτί προτού προχωρήσουν στα επόμενα στάδια.

Τα στάδια που περνάει ένα παιδί για την ανάπτυξη δεξιοτήτων χειρισμού ψαλιδιού:
1. Να Κρατάει το Ψαλίδι

Μεταξύ 1,5 και 2 ετών, ένα παιδί μαθαίνει να κρατά ψαλίδι, χρησιμοποιώντας συχνά και τα δύο χέρια για να ανοίγει και να κλείνει τις λεπίδες.

2. Να Ανοίγει/Κλείνει το Ψαλίδι

Στην ηλικία 2-2,5 ετών, το παιδί μαθαίνει πώς να ανοίγει και να κλείνει το ψαλίδι. Δεν είναι έτοιμο ακόμα να το χρησιμοποιήσει σωστά με χαρτί. Αυτή είναι μια πολύ καλή στιγμή να εξασκηθείτε στο κόψιμο με ζύμη παιχνιδιού ή πλαστελίνη ή πηλό. Ή να συνεχίσετε την εξάσκηση με το σκίσιμο χαρτιού. Θυμηθείτε να το ενθαρρύνετε να έχει τον αντίχειρα προς τα πάνω ενώ κρατά το ψαλίδι.

3. Να Κόβει Χαρτί

Μόλις το παιδί καταφέρει να ανοίγει και να κλείνει το ψαλίδι, μπορεί να προχωρήσει στο να κάνει μικρά κοψίματα στο χαρτί. Δεν κόβει το χαρτί προχωρώντας κατά μήκος με το ψαλίδι, απλώς κάνει μικρά κοψίματα. Αυτό μπορεί να συμβεί αμέσως μετά ή την περίοδο που αρχίζει να ανοίγει και να κλείνει το ψαλίδι. Γι’ αυτό και οι κατάλληλες ηλικίες είναι οι ίδιες. Ωστόσο, ορισμένα παιδιά μπορεί να χρειαστούν περισσότερο χρόνο προτού τους δώσετε χαρτί. Όλα έχουν να κάνουν με το επίπεδο των δεξιοτήτων τους.

4. Να Κόβει Χαρτί Προχωρώντας Κατά Μήκος

Μέχρι να φτάσει στην ηλικία των 3 ετών, το παιδί θα είναι σε θέση να κάνει κοψίματα στο χαρτί ενώ μετακινεί το ψαλίδι προς τα μπροστά, κατά μήκος του χαρτιού. Φροντίστε το μέγεθος του χαρτιού να μην ξεπερνά το μήκος περίπου 15 εκατοστών. Η συνεχής αυτή κίνηση κοπής είναι ουσιαστικά το κόψιμο του χαρτιού. Ενώ μπορεί να ανοίξει και να κλείσει τις λεπίδες με ομαλή πρόοδο προς τα εμπρός.

 ψαλίδι 10

5. Να Χρησιμοποιεί το Βοηθητικό Χέρι

Μεταξύ 3 και 3,5 ετών, ένα παιδί αρχίζει να χρησιμοποιεί το «βοηθητικό χέρι» ή το μη κυρίαρχο χέρι του για να κρατά το χαρτί και να βοηθά στον χειρισμό του, ενώ κόβει με το κυρίαρχο χέρι του. Μην ξεχνάτε να το ενθαρρύνετε να έχει τον αντίχειρα προς τα πάνω, ενώ κρατά και το χαρτί και το ψαλίδι.

6. Να Κόβει σε Ευθεία Γραμμή

Στην ηλικία των 3 έως 3,5 ετών, ένα παιδί μπορεί να μετακινήσει το ψαλίδι κατά μήκος μιας ευθείας γραμμής μήκους 15 εκατοστών. Η ακρίβειά του είναι ακόμα υπό εξέλιξη, με τα περισσότερα παιδιά να κόβουν εντός 1,5 εκατοστού από τη γραμμή κοπής. Μέχρι την ηλικία των 4 ετών, η ακρίβειά τους βελτιώνεται και μπορούν να κόψουν μια ευθεία γραμμή 15 εκατοστών εντός 6 χιλιοστών από τη γραμμή κοπής.

7. Να Κόβει σε Καμπύλη Γραμμή

Μέχρι την ηλικία των 4 ετών, ένα παιδί μπορεί να κόψει μια καμπύλη γραμμή πλάτους 6 χιλιοστών. Αυτό παραμένοντας εντός 6 χιλιοστών από τη γραμμή κοπής.

8. Να Κόβει Κυκλικό Σχήμα

Επίσης, μέχρι την ηλικία των 4 ετών, όταν ένα παιδί ξέρει πια να κόβει καμπύλες γραμμές, μπορεί να αρχίσει να κόβει κυκλικά σχήματα διαμέτρου τουλάχιστον 15 εκατοστών. Η ακρίβειά του θα ξεκινά περίπου στο 1,5 εκατοστό από τη γραμμή κοπής. Θα βελτιωθεί στα 6 χιλιοστά από τη γραμμή κοπής καθώς συνεχίζει να εξασκεί το κόψιμο.

9. Να Κόβει Τετράγωνο Σχήμα

Μεταξύ των ηλικιών 4,5 και 5 ετών, ένα παιδί μπορεί να κόψει ένα τετράγωνο σχήμα εντός 6 χιλιοστών από τη γραμμή κοπής.

 ψαλίδι 7

10. Να Κόβει Σύνθετα Σχήματα

Μεταξύ 5-6 ετών, ένα παιδί μπορεί να αρχίσει να κόβει πιο σύνθετα σχήματα, όπως φιγούρες.

Είναι σημαντικό να θυμάστε ότι οι συνιστώμενες ηλικίες για κάθε δεξιότητα είναι ο μέσος όρος ηλικίας που ένα παιδί μπορεί να κατακτήσει την εκάστοτε δεξιότητα. Μερικά παιδιά μπορεί να το κάνουν νωρίτερα, άλλα αργότερα. Αναφέρουμε τις ηλικίες περισσότερο για να υπάρχει μια εικόνα του ποιες δεξιότητες είναι ηλικιακά κατάλληλες. Όχι επειδή το παιδί πρέπει να αποκτήσει την κάθε δεξιότητα σε αυτές τις ηλικίες.

Πώς μπορούμε λοιπόν να εισάγουμε τα μικρά παιδιά στις δεξιότητες χειρισμού ψαλιδιού;

 

Υπάρχουν κάποιοι εύκολοι τρόποι να αρχίσετε να εξασκείτε το κόψιμο με το ψαλίδι με το παιδί σας, προτού φτάσετε στο χαρτί. Αλλά και κάποια κατάλληλα για το ξεκίνημα υλικά.

Κόψιμο Πλαστελίνης ή Ζύμης Παιχνιδιού

Play Dough Julietta Watson Unsplash

Μπορείτε να πάρετε κοινή πλαστελίνη, ή ακόμα καλύτερα να φτιάξετε τη δική σας σπιτική πλαστελίνη ή ζύμη παιχνιδιού. Δεν είναι ασταθής, όπως είναι το χαρτί. Και είναι αρκετά βαριά ώστε να παραμένει σε ένα σημείο στο τραπέζι, καθώς τα μικρά χεράκια προσπαθούν να δουλέψουν με το ψαλίδι, εξασκώντας τη λαβή του ψαλιδιού και το άνοιγμα και το κλείσιμο. Για αυτόν τον λόγο, η σπιτική πλαστελίνη είναι η τέλεια επιλογή για πρώιμη εξάσκηση στην κοπή. Ενώ η υφή της είναι ευχάριστη στο κόψιμο!

Επιπλέον, πολλά μικρά παιδιά είναι ήδη εξοικειωμένα με αυτό το υλικό. Παράλληλα, μπορούν να ελέγξουν το μέγεθος και το σχήμα του κομματιού που θα κοπεί. Η χρήση πλαστελίνης για να ωθήσετε το κόψιμο προκαλεί επίσης λιγότερο λέρωμα. Δε χρειάζεται να ανησυχείτε για μικροσκοπικά κομμάτια χαρτιού να πετάνε παντού! Τα παιδιά μπορούν απλώς να ενώσουν τα κομματάκια πλαστελίνης ξανά μαζί. Ή να φτιάξουν ένα νέο δημιούργημα μόλις τελειώσουν με το κόψιμο! Και ως πρόσθετο πλεονέκτημα, η πλαστελίνη δεν κάνει διακρίσεις μεταξύ δεξιόχειρων ή αριστερόχειρων (σε αντίθεση με το χαρτί). Έτσι, μπορεί να χρησιμοποιηθεί εύκολα από όλους.

Η πλαστελίνη είναι επίσης εξαιρετική γιατί παρέχει αρκετές πληροφορίες στα παιδιά. Τους δείχνει πόση αντίσταση υπάρχει στο κόψιμο και πόση πίεση πρέπει να ασκήσουν καθώς κόβουν. Αυτή η ανατροφοδότηση συμβάλλει σημαντικά στην ανάπτυξη της λεπτής κινητικής δύναμης και της συνολικής επιδεξιότητας των χεριών. Επιπλέον, το κόψιμο της πλαστελίνης αποτελεί μια ωραία εισαγωγή στον διμερή συντονισμό. Διδάσκει στα παιδιά πώς να χρησιμοποιούν το ένα χέρι για να εκτελέσουν μια δεξιότητα (κόψιμο με ψαλίδι). Ενώ το άλλο χέρι λειτουργεί ως «βοηθητικό» (κρατώντας τη ζύμη παιχνιδιού).

Πώς χρησιμοποιείτε την πλαστελίνη για κόψιμο με το ψαλίδι;

Modeling Clay Play Dough

Κυλήστε κομμάτια της σε μεγάλες λωρίδες ή «σκουληκάκια». Αυτό από μόνο του είναι μια εξαιρετική λεπτή κινητική δραστηριότητα. Πάρτε ένα «σκουλήκι» και κόψτε το πολλές φορές σε μικρά κομματάκια μπροστά στο παιδί σας ώστε σταδιακά να αρχίσει να σας μιμείται. Αφήστε το να δοκιμάσει να το κόψει σε όσο πιο μικρά κομμάτια θέλει. Μπορεί ακόμη να χρησιμοποιήσει ψαλίδι με σχέδιο κοπής και να δει τα ενδιαφέροντα σχήματα που δημιουργούνται!

Μπορείτε επίσης να ανοίξετε την πλαστελίνη σε μια επίπεδη επιφάνεια. Κάντε πάνω της μια χοντρή γραμμή με ένα εργαλείο αποτύπωσης, κατά μήκος της οποίας μπορεί να δοκιμάσει να κόψει το παιδί. Κι αν δεν του αρέσει το τελικό σχήμα που έκοψε, απλώς πιέζετε την πλαστελίνη σε ένα ενιαίο σχήμα και ξαναρχίζετε!

Όπως με κάθε δραστηριότητα που περιλαμβάνει πλαστελίνη, δεν αναμένουμε κάποιο συγκεκριμένο αποτέλεσμα. Όταν εξασκείτε τις δεξιότητες χειρισμού ψαλιδιού, απλώς ενθαρρύνετε το παιδί σας να χρησιμοποιεί τις κατάλληλες δεξιότητες λαβής και κοπής με το ψαλίδι και προσφέρετε απλόχερα χρόνο.

Διαβάστε επίσης: Σπιτικές Πλαστελίνες | Τα οφέλη τους και μια βρώσιμη συνταγή!

 

Κόψιμο Πηλού

Αφού δοκιμάσετε την πλαστελίνη, που είναι λίγο πιο μαλακή, μπορείτε να προχωρήσετε στον πηλό. Το κόψιμό του είναι λίγο πιο δύσκολο από την πλαστελίνη ή τη ζύμη παιχνιδιού. Επομένως, είναι ένα καλό επόμενο βήμα να δουλέψουν τα μικρά χεράκια για την ενδυνάμωση των μυών.

Κόψιμο Αφρώδους Χαρτιού

Η μετάβαση από τον πηλό σε φύλλα αφρώδους χαρτιού θα βοηθήσει τα παιδιά στην προσομοίωση κοπής χαρτιού. Το πάχος των φύλλων αφρώδους χαρτιού τους δίνει ακόμα κάποια αντίσταση. Έτσι, δεν κινούν το ψαλίδι πολύ γρήγορα και μπορούν να εξασκηθούν, τελειοποιώντας την ακρίβεια και το κράτημά τους στο ψαλίδι. Αυτό βοηθά επίσης στην εξάσκηση στο να κρατούν ένα πραγματικό κομμάτι χαρτί. Κάτι που αποτελεί μια καλή ικανότητα διμερούς συντονισμού. Μπορείτε επίσης να δοκιμάσετε να σχεδιάσετε στα φύλλα αφρώδους χαρτιού μια πολύ χοντρή ευθεία γραμμή για να ξεκινήσετε την εξάσκηση κοπής σε ευθεία.

Κόψιμο Νήματος Μαλλιού

Το κόψιμο νήματος από μαλλί θα είναι πιθανώς η πιο απαιτητική από όλες τις επιλογές, επειδή το νήμα είναι μικρότερο. Ωστόσο, παρέχει μια εξαιρετική εξάσκηση οπτικών κινητικών δεξιοτήτων. Κόψτε μερικές μακριές λωρίδες νήματος από πριν. Και αφήστε τα παιδιά να εξασκηθούν στο να τις κόψουν σε μικρότερα κομμάτια.

Κόψιμο Χαρτονιού

Το χαρτόνι είναι λίγο πιο μεγάλο σε πάχος από το χαρτί. Έτσι, τα μικρά παιδιά που ξεκινούν να κόβουν το χειρίζονται ευκολότερα. Μπορείτε να σχεδιάσετε γραμμές ή σχήματα πάνω του. Και να αφήσετε τα παιδιά να εξασκηθούν το κόψιμο γραμμών και σχημάτων. Απλώς θυμηθείτε ότι, αναπτυξιακά, δεν θα μπορούν να ακολουθήσουν πραγματικά τις γραμμές κοπής μέχρι την προσχολική ηλικία (3-4 ετών). Αλλά εξακολουθεί να είναι καλή εξάσκηση!

Συνθήκες

 

Το κόψιμο περιλαμβάνει κάτι παραπάνω από το παιδί να πάρει απλά ένα ψαλίδι και να μάθει πώς να το κρατά ή να το ανοιγοκλείνει. Θα πρέπει να μπορεί να καθίσει όρθιο κατάλληλα και να έχει καλή ισορροπία και σταθερότητα. Δεν το βοηθά να καμπουριάζει ενώ κόβει. Και όταν ένα παιδί νιώθει ανισορροπία, αυτό θα κάνει το κράτημα του ψαλιδιού πολύ δύσκολο. Το κόψιμο απαιτεί επίσης σταθερούς ώμους, με έλεγχο του καρπού και των δαχτύλων. Συμπεριλαμβανομένης της δυνατότητας να απομονώνουν τον αντίχειρα και τα δάχτυλα για να πιάσουν και να αφήσουν το ψαλίδι.

Μπορείτε να εισάγετε ένα μικρό, ηλικιακά κατάλληλο, ψαλίδι από την ηλικία των 18 μηνών έως 2 ετών. Αυτή είναι μια εξαιρετική ηλικία για να ξεκινήσει να κόβει πλαστελίνη! Όταν το παιδί σας γίνει 3 έως 4 ετών, θα έχει τις δεξιότητες ώστε να χρησιμοποιεί ένα ψαλίδι για να κόβει μεγαλύτερα αντικείμενα και ευθείες γραμμές. Ωστόσο, οι δεξιότητες χειρισμού ψαλιδιού, ειδικά η ικανότητα να κόβει μικρές λεπτομέρειες, δε θα αναπτυχθούν πλήρως μέχρι την ηλικία των 6 ετών ή παραπάνω.

Συμβουλές

 

Όταν δίνετε ένα ψαλίδι σε ένα μικρό παιδί, κάτω των 2 ετών, απλά αφήστε του πολύ χρόνο και λειτουργείστε ως πρότυπο μπροστά του, ώστε να αρχίσει σταδιακά να σας μιμείται. Αν είναι μεγαλύτερο παιδί, πάνω από 3 ετών, και δεν έχει ξανακρατήσει ποτέ του ένα ψαλίδι, μπορείτε να του δείξετε τα κατάλληλα δάχτυλα που πρέπει να χρησιμοποιήσει. Αλλά και πώς να ανοιγοκλείνει το ψαλίδι. Ανάλογα με την ηλικία τους, κάποια παιδιά θα είναι πολύ μικρά για να χρησιμοποιήσουν σωστά τις τρύπες του ψαλιδιού για τα δάχτυλα. Σε αυτή την περίπτωση, μπορούν να χρησιμοποιούν το ψαλίδι με όποιον τρόπο τα βολεύει. Καθώς μεγαλώνουν, ενθαρρύνετέ τα να τοποθετούν τον αντίχειρα και τα δάχτυλά τους στις σωστές τρύπες.

Ένα από τα πιο δύσκολα πράγματα για τα μικρά παιδιά είναι να κρατούν το ψαλίδι οριζόντια και όχι κάθετα. Ειδικά για ένα παιδί που μαθαίνει πώς να χρησιμοποιεί ψαλίδι για πρώτη φορά. Συνήθως, θέλει να το χρησιμοποιήσει κρατώντας το προς τα κάτω ή προς τα πάνω. Ένα από τα πρώτα πράγματα που θα χρειαστεί να μάθει το παιδί σας είναι οι κατάλληλες κατευθύνσεις.

Οι γονείς μπορούν να χρησιμοποιήσουν λεκτικές οδηγίες για να ενθαρρύνουν το παιδί τους να κατακτήσει δεξιότητές με το ψαλίδι. Για παράδειγμα, λέγοντας «Ανοίγω – Κλείνω» για να τονίσουν τις έννοιες του ανοίγματος και του κλεισίματος του ψαλιδιού για το κόψιμο.

 ψαλίδι 13

Η επιλογή του κατάλληλου ψαλιδιού

 

Φροντίζετε πάντα να χρησιμοποιείτε ψαλίδι κατάλληλο για την ηλικία. Ξεκινήστε από πλαστικό ψαλίδι χωρίς λεπίδες. Επίσης, τα ψαλίδια βγαίνουν σε διάφορα μεγέθη. Οπότε αναζητήστε ένα που να χωράει κατάλληλα στο χέρι του παιδιού σας. Επιπλέον, εφόσον το παιδί έχει καθορίσει το κυρίαρχό του χέρι, τα αριστερόχειρα παιδιά πρέπει πάντα να χρησιμοποιούν ψαλίδι για αριστερόχειρες.

Τα παιδιά με ειδικές ανάγκες, αδυναμία χεριών ή προβλήματα συντονισμού μπορεί να χρειαστούν κάποιο πιο ειδικό ψαλίδι για να ξεκινήσουν. Αν και πολλά μπορούν να προχωρήσουν σε κανονικό ψαλίδι με την πάροδο του χρόνου. Υπάρχουν διάφοροι τύποι ειδικών ψαλιδιών που λειτουργούν καλά για παιδιά με σωματικούς περιορισμούς. Ένα είναι το ψαλίδι με ελατήριο, το οποίο ανοίγει αυτόματα αφού πιεστεί και κλείσει. Είναι χρήσιμο για ένα παιδί με περιορισμένη δύναμη ή συντονισμό.

Χρήση ψαλιδιού με ασφάλεια

 

Η ασφάλεια είναι κρίσιμη με τον χειρισμό ψαλιδιού, το οποίο πάντα απαιτεί την επίβλεψη ενηλίκου. Είναι σημαντικό να κάνουμε σαφές στο παιδί ότι το ψαλίδι είναι μόνο για την κοπή χαρτιού και τίποτα άλλο. Συμπεριλαμβανομένων των μαλλιών, των ρούχων ή άλλων αντικειμένων.

Επιπλέον, αποφύγετε να περπατάτε με ψαλίδι στο χέρι και αποθαρρύνετε τα παιδιά να περπατούν κρατώντας ένα ψαλίδι. Στη σπάνια περίπτωση που χρειαστεί να το κάνουν, μάθετέ τους ότι ο σωστός τρόπος να το κρατήσουν είναι με τις λεπίδες κλειστές. Να σχηματίζουν μια γροθιά γύρω από τις λεπίδες και να αφήνουν τις λαβές εκτεθειμένες. Πρέπει να κρατούν το ψαλίδι στο πλευρό τους όταν περπατάνε. Όχι να προεξέχει, ώστε να μην υπάρχει το ενδεχόμενο να βλάψουν κάποιον κατά λάθος.

Με όλα τα οφέλη που έχει για την ανάπτυξη των μικρών παιδιών, είναι εμφανές πόσο βοηθητικό είναι να μάθουν να χρησιμοποιούν τα ψαλίδια! Καλό είναι λοιπόν να μην τα φοβόμαστε, αλλά να βρούμε τους κατάλληλους τρόπους για να εισάγουμε τα παιδιά μας στον σωστό χειρισμό τους!

 

Μπορεί να σας ενδιαφέρει επίσης το άρθρο:

Παιχνίδια «καταστροφής» στην παιδική ηλικία | Πώς βοηθά το Messy Play

 

*Πηγές: www.growinghandsonkids.com | playteachrepeat.com |  littlebrainpublishing.com | www.growinghandsonkids.com | modernpreschool.com | www.teachinglittles.com | playgroupwa.com.au | mamaot.com | www.parents.com